مطالب جدید به روز

http://toopmatlab.rozblog.com/
اینـتر وب اینـتر وب
آرشیو
تبلیغات
تبلیغ در فان تبلیغ در فان
کرونا به جان بالیوود؛ آیشواریا رای هم کرونا گرفت

سه نسل از مشهورترین خانواده ی سینمای بالیوود به کرونا مبتلا شده اند.

دیروز معلوم شد آیشواریا رای، بازیگر مشهور و پرطرفدار هندی و دختر ۸ ساله اش، آرادیا هم به کرونا مبتلا شده اند.

همسر او، آبیشک باچان و پدر شوهرش، آمیتا باچان هم روز شنبه به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان منتقل شدند.

گفته می شود پدر و پسر معروف سینمای بالیوود علائم خفیفی از بیماری را دارند.

آبیشک باچان طی توییتی اعلام کرد تا زمانی که تصمیم پزشکان به ادامه ی درمان در خانه نباشد، او و پدرش در بیمارستان خواهند ماند.

آیشواریا رای ۴۶ ساله یکی از مشهورترین چهره های بالیوود، چه در هند و چه در دنیا است و در چندین فیلم بالیوودی و هالیوودی نقش آفرینی کرده است.

رای در سال ۱۹۹۴ موفق شد عنوان دختر شایسته را در مسابقه بین المللی Miss World کسب کند و سفیر حسن نیت برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS) است. در سال ۲۰۰۳ او عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و به این ترتیب به اولین بازیگر زن هندی تبدیل شد که توانسته در این جایگاه قرار گیرد.

اینطور که گفته می شود آیشواریا و دخترش، آرادیا به نوع بدون نشانه ی کووید-۱۹ مبتلا شده اند. هسر او آبیشک باچان در توییتی اعلام کرد آن ها در خانه خود را قرنطینه کرده اند.

آمیتا باچان، پدر شوهر آیشواریا رای و بازیگر مشهور هندی، روز شنبه به دنبال کنندگان میلیونی توییتر خود اعلام کرد تست کرونای او مثبت از آب درآمده است.

او در این توییت نوشت: «تست کرونایم مثبت شده. به بیمارستان منتقل شده ام. بیمارستان به مسئولین خبر داده. از خانواده و کارکنانم تست گرفته شده. منتظر نتیجه هستیم.»

او و پسر ۴۴ ساله اش، آبیشک روز شنبه به بیمارستانی در بمبئی منتقل شدند. آبیشک گفته هر دوی آن ها علائم خفیفی از بیماری را دارند.

آمیتا باچان در حال حاضر در بخش ایزوله ی بیمارستان به سر می برد. او از کسانی که طی ۱۰ روز گذشته با او تماس نزدیک داشتند درخواست کرد آزمایش کرونا بدهند.

مقامات شهرداری بمبئی از آن زمان بنری با مضمون «منطقه آلوده» در بیرون خانه ی باچان نصب کرده است.

خبر ابتلای خانواده ی باچان به ویروس کرونا موجی از پیام های حمایت آمیز از این خانواده ی مشهور بالیوود را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است.

باچان ۷۷ ساله طی بیشتر از ۵ دهه فعالیت بازیگری خود، در۲۰۰ فیلم نقش آفرینی کرده است.

از فیلم های مشهور آمیتا باچان می توان به «شعله» و «زنجیر» اشاره کرد. باچان از زمان رسیدن به شهرت در دهه ی ۱۹۷۰، جوایز متعددی دریافت کرده است. او همچنین نشان افتخار فرانسه که عالی ترین جایزه ی شهروندی این کشور است را به پاس خدماتش برای سینما دریافت کرده است.

آمیتا باچان علاوه بر بازیگری، اندک سابقه ای هم در سیاست دارد. او در سال ۱۹۸۴، در زمان نخست وزیری راجیو گاندی، به عنوان عضو پارلمان هند انتخاب شد. اما ۳ سال بعد به دلیل سرخوردگی ناشی از فساد دولت راجیو گاندی، از سمت خود استعفا داد.

آمیتا باچان در حوزه ی تجارت و کسب و کار هم فعالیت دارد. او «شرکت آمیتا باچان» را در سال ۱۹۹۵ راه اندازی کرد که در حوزه ی مدیریت رویدادها و تولید فیلم فعالیت داشت. بعد از شکست این پروژه، باچان به مجری گری در یک مسابقه ی تلویزیونی هند روی آورد و از آن زمان در فیلم های بیشتری نقش آفرینی کرد. آخرین فیلم او اثر کمدی ای به نام Gulabo Sitabo است.

باچان طی ماه های اخیر در کمک به دولت هند برای انتقال پیام خود به مردم در خصوص مبارزه با ویروس کرونا پیش قدم شده بود.

شمار مبتلایان روزانه در هند دیروز، یکشنبه رکوردزنی کرد و به ۲۷،۱۰۰ نفر رسید. هند با نزدیک به ۸۵۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا، سومین مقام را در دنیا از نظر شیوع این بیماری دارد. در هند انتقاداتی نسبت به کمبود تست گیری و کادر درمان وجود داشته است.

منبع: روزیاتو


با یک چرت عصرگاهی ساده عمر خود را طولانی کنید

زدن چرت عصرگاهی روشی بود که کارگران اسپانیایی در ساعتی از روز که خورشید به داغ ترین حالت خود می رسید از آن برای در کردن خستگی خود استفاده می کردند. هر چه می گذرد کشورهای بیشتری به در نظر گرفتن یک زمان رسمی برای چرت عصرگاهی نیروهای کار خود روی می آورند.

به تازگی پژوهشی در نشریه ی پزشکی BMJ درباره ی تأثیر چرت زدن بر سلامت منتشر شده است.

این گروه تحقیقاتی تصمیم گرفتند به بررسی رابطه ی میان تناوب چرت زدن، متوسط مدت زمان چرت زدن و ریسک بروز بیماری های قلبی عروقی کشنده و غیر کشنده بپردازند.

بیماری های قلبی عروقی ای که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند حمله های قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی بودند.

در این تحقیق ۳،۴۶۲ شرکت کننده ی ۳۵ تا ۷۵ سال وجود داشت که به طور تصادفی از مردم شهر لوزان ِ سوییس انتخاب شده بودند.

بعد از آن، وضعیت سلامت آن ها در مدتی به طور متوسط ۵ سال تحت نظر قرار گرفت.چکاپ اول شرکت کنندگان در حد فاصل سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ صورت گرفت. در همین زمان الگوهای چرت زدن آن ها طی هفته های گذشته هم ثبت شد.

در سال ۲۰۱۴، بیشتر از نیمی از شرکت کنندگان (۵۸ درصد) بیان کردند که طی هفته های گذشته اصلاً چرت نزده بودند.

با چرت عصرگاهی عمر خود را طولانی کنید

در همان بازه ی زمانی، تقریباً از هر ۵ شرکت کننده یکی (۱۹ درصد) اظهار کرده بود که یک تا دو بار چرت زده بودند.

تقریباً از هر ۱۰ شرکت کننده یکی (۱۲ درصد) اعلام کرده بود که ۳ تا ۵ بار چرت زده بود و ۱۱ درصد هم گفته بودند که تقریباً هر روز چرت زده بودند.

کسانی که زیاد چرت می زدند (آن هایی که ۳ تا ۵ بار در هفته چرت می زدند) اغلب سن بالاتری داشتند، مرد، سیگاری و دارای وزن بالاتری بودند و شب ها خواب طولانی تری داشتند.

این گروه در عین حال خواب آلودگی بیشتری در طول روز احساس کرده و مشکل وقفه تنفسی در خواب را به شکل شدیدتری تجربه می کردند.

وقفه تنفسی در خواب زمانی رخ می دهد که دیواره های حلق در حین خواب سست و باریک می شوند، مسأله ای که تنفس طبیعی را مختل می کند.

در طول دوره ی ۵ ساله ای که شرکت کنندگان پژوهش تحت نظر بودند، ۱۵۵ مورد قلبی عروقی کشنده و غیر کشنده در میان آن ها رخ داد.

جالب آنکه ریسک حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در کسانی که فقط یک یا دو بار در هفته چرت می زدند، در مقایسه با آن هایی که اصلاً چرت نمی زدند ۴۸ درصد کمتر بود.

این ارتباط بدون در نظر گرفتن عوامل دیگری همچون سن، مدت زمان خواب شبانه و بالا بودن فشار خون یا کلسترول وجود داشت.

به علاوه در مواردی که ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی با در نظر گرفتن عوامل مؤثری همچون مصرف سیگار بالا بود، محققان شاهد آن بودند که این ریسک در افرادی با این شرایط که زیاد چرت می زدند با کاهش زیادی همراه بود.

طول مدت چرت – از ۵ دقیقه تا یک ساعت – هیچ اثری روی ارتباط چرت زدن با بروز بیماری های قلبی عروقی نداشت.

از آنجایی که این تحقیق یک پژوهش مشاهده ای بود، اطلاعات مربوط به الگوهای چرت زدن و خواب بر اساس اظهارات شخصی افراد به دست آمد.

این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که پژوهش درباره ی چرت زدن گرچه با چالش هایی همراه است اما یافته های این حوزه به طور قطع اهمیت زیادی برای سلامت جامعه دارد.

این پژوهشگران می گویند تعداد سؤال هایی که در رابطه با این مقوله وجود دارد بیشتر از جواب هایی است که تا به حال برای آن یافت شده اما وقتش رسیده به نقش مهم چرت زدن در سلامت قلب پرداخته شود.

کارشناسان مدعی هستند چرت زدن می تواند فواید مختلفی داشته باشد از جمله تمدد اعصاب، کاهش خستگی، افزایش هوشیاری، بهبود خلق و خو و تقویت حافظه.

با این حال کارشناسان توصیه می کنند بیشتر از ۲۰ دقیقه و از بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر چرت نزنید تا برنامه ی خواب شبانه تان به هم نریزد.

منبع: روزیاتو


هواوی همچنان اولین تولیدکننده گوشی در دنیاست

هوآوی موفق شد در ماه «می» (May) نیز عنوان اولین تولیدکننده‌ گوشی هوشمند در دنیا را به خود اختصاص دهد.

بنابر گزارش منتشر شده از سوی Counterpoint، در ماه آوریل ۲۰۲۰ عنوان «بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ گوشی هوشمند دنیا» توسط هوآوی فتح شد. با استناد به آمار و ارقام Counterpoint، هوآوی این موقعیت را در ماه بعد یعنی May نیز حفظ کرده‌است.

سهم بازار هوآوی در ماه آوریل ۲۱.۴ درصد بود و سامسونگ با فاصله‌ای قابل توجه، ۱۹.۱ درصد از بازار را در اختیار داشته است. البته سامسونگ توانست این فاصله را در ماه بعد کم کند. سهم بازار هوآوی در ماه می ۱۹.۷ درصد بود، در حالی که سامسونگ  با داشتن سهم ۱۹.۶ درصدی، با فاصله‌ کمی هوآوی را تعقیب می‌کرد. فقط در ماه می ۸۱.۹۷ میلیون دستگاه گوشی موبایل هوشمند روانه‌ بازار شده است.

بنابر اظهارات برخی تحلیل‌گران، هوآوی به این دلیل موفق شد در ماه‌های آوریل و می سامسونگ را پشت سر بگذارد که خط تولیدش را پس از شیوع کرونا به سرعت احیا کرد. بعد از همه‌گیری کرونا، هوآوی کارخانه‌هایش را فعال کرد و این موضوع به شرکت کمک کرد تا به سرعت به حالت عادی برگردد.

اما در تحلیل چرایی دستیابی به این موفقیت می‌توان تحلیلی از روند طی شده توسط هوآوی در سال‌های اخیر داشت. به این منظور بد نیست روند افزایشی میزان فروش شرکت هوآوی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ را بررسی کنیم. نمودار زیر روند افزایش تعداد دستگاه‌های فروخته شده هوآوی و میزان درآمد این شرکت در این سال‌ها را نشان می‌دهد.

همانطور که مشخص است با شیبی مثبت و یکنواخت میزان درآمد و فروش هوآوی در ۱۰ سال گذشته رشد کرده و موفقیت اخیر هوآوی نیز گامی دیگر در روند رو به رشد و برنامه‌ریزی شده این شرکت بوده است. هوآوی موفق شده برنامه‌ریزی‌های خود برای تبدیل شدن به برترین برند سازنده گوشی هوشمند را تبدیل به واقعیت کند که دستاوردی ویژه برای این شرکت به حساب می‌آید.

منبع: روزیاتو


گشتی در خانه های آخرالزمانی ۲ میلیون پوندی مقاوم در برابر حملات هسته‌ای و کووید-۱۹

از زمان جنگ جهانی دوم و به طور ویژه در دوران جنگ سرد، پناهگاه های زیرزمینی مقاوم در برابر حملات هسته ای شایع شدند. اکنون که خطر جنگ هسته ای دیگر مانند گذشته نیست پناهگاه های مذکور کاربردهای جدیدی یافته اند. اخیراً تصاویری باورنکردنی از سیلوهای پرتاب موشک در ایالت متحده منتشر شده که به خانه هایی مقاوم در برابر حملات هسته ای تبدیل شده اند و قیمت هر کدام تا ۲ میلیون پوند برآورد می شود.

خانه های آخرالزمانی

این خانه های ضد حمله هسته ای ۲,۷۲۰ فوت مربع مساحت داشته، در عمق ۲۰۰ فوتی زمین قرار داشته و به ادعای صاحب آن ویروس کرونا را نیز دور نگه می دارد. تصاویر منتشر شده از این خانه های ۱۴ طبقه ای که تاریخ ساخت آن ها ۱۹۶۰ میلادی است و برای محافظت از موشک های بالستیک قاره پیمای SM-65 طراحی شده بودند خانه هایی بسیار هنری و با تکنولوژی بالا را نشان می هد. این موشک ۷۵ فوتی بیش از ۲۶۰,۰۰۰ پوند وزن داشته و در طول جنگ سرد بیش از ۲۴ بار شلیک شد. دیوارهای بتنی این پناهگاه ها که با اپوکسی تقویت شده حدود ۹ فوت ضخامت داشته و توانایی مقاومت در برابر شرایط طبیعی و غیرطبیعی را داشته که از آن میان می توان به حملات هسته ای و بادهایی با سرعت ۵۰۰ مایل بر ساعت اشاره کرد.

خانه های آخرالزمانی

خانه های آخرالزمانی


وزن درهای فولادی- بتنی حدود ۹ تن اعلام شده است. اکنون این پناهگاه ها در دو قالب به فروش می رسد. اتاق های دو تختخوابه کوچک با سرویس بهداشتی ۱,۱۹۱,۹۰۰ پوند قیمت داشته و اتاق های بزرگ تر نیز ۲,۳۸۵,۰۶۰ پوند قیمت دارد. لری هال در سال ۲۰۰۸ این سیلوها که در کانزاس واقع هستند را به خانه های مستحکم تبدیل کرده است. وی حتی به فکر سرگرمی ساکنان این خانه ها در دوران آخرالزمان بوده و خانه های او دارای سینما، جکوزی و حتی میدان تیراندازی نیز هست.خانه های آخرالزمانی

خانه های آخرالزمانی

خانه های آخرالزمانی مذکور دارای مزرعه پرورش ماهی و کیت های هیدروپونیک مخصوص تامین غذای خاص خود نیز هستند. هر خانه می تواند تا ۷۵ نفر را برای بیش از ۵ سال در خود جای داده و درهای بیومتریک بدون کلید آن نیز نهایت امنیت را برای ساکنان تضمین خواهد کرد.

لری هال در این باره چنین می گوید: «خرید شامل آموزش اجباری، تامین غذا، مبلمان کامل و فضای داخلی شخصی سازی شده، تجهیزات ویژه برای اعضای خاص، دسترسی کامپیوتری به سیستم های مشترک است. سیستم فیلتر هوای هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی ما می توانند پاتوژن هایی مانند کووید-۱۹ را نیز فیلتر کنند. این مکان دارای امنیت کامل درجه نظامی بوده که تمهیدات مرگبار و غیرمرگبار برای اطمینان از امنیت ساکنان و اقامتگاه را شامل می شود، تهدید هر چه که باشد».

منبع: روزیاتو


نحوه شستن و تمیز کردن کفش کتانی با یک ترفند خیلی راحت و ارزان

شاید فکر کنید شستن کفش کتانی ، یعنی همان کفش هایی که از جنس کتان هستند ، یک فرایند خسته کننده و نفس گیر است اما در واقع از بین بردن لکه های سمجی که روی کفش های کتانی نقش بسته اند خیلی راحت تر از چیزی است که فکرش را می کنید! فقط کافیست چند آیتمی که در پایین نام می بریم را تهیه کنید؛ البته شاید آنها را در انباری یا کابینت های آشپزخانه هم بتوانید پیدا کنید و در عرض چند دقیقه قادر باشید کفش هایتان را عین روز اولشان تمیز کنید. با روزیاتو همراه باشید.

چیزهایی که لازم دارید:

  • نصف تا یک پیمانه پراکسید هیدروژن
  • یک چهارم پیمانه مایع ظرفشویی
  • فرچه
  • اسفنج جادویی
  • آب

مرحله اول:

پراکسید هیدروژن را با مایع ظرفشویی در یک پیاله کوچک مخلوط کنید.

مرحله دوم:

کثیفی های اضافی روی کفش کتانی خود را پاک کنید.

مرحله سوم:

ترکیبی که تهیه کردید را به همه قسمت های کفش کتانی با فرچه بمالید و بیشتر روی قسمت های کثیف تمرکز کنید.

مرحله چهارم:

بگذارید این محلول ده دقیقه ای روی کفش های شما بماند. با این کار تاثیر محلول پاک کننده روی لکه های سرسخت را می بینید. علاوه بر این، پارچه کفش کتانی شما نیز سفیدتر می شود. اگر کفشتان سفید نیست ، لازم نیست نگران لک شدن آن شوید. پراکسید هیدروژن رنگ آن را نمی برد. شما می تواند اول روی یک سطح خیلی کوچک آن را تست کنید و بعد مطمئن شوید.

مرحله پنجم:

کفش را خوب آبکشی کنید.

مرحله ششم:

قسمت های لاستیکی کفش را با یک اسفنج جادویی تمیز کنید. اگر قسمت های لاستیکی کفش هر گونه لکه ای دارد، با یک اسفنج جادویی مرطوب می توانید کفش را تمیز کنید.

مرحله هفتم:

کفش کتانی خود را در طول شب در هوای آزاد خشک کنید.

هشدار: خشک کردن کفش با سشوار می تواند منجر به آب رفتن پارچه کتان کفش شود و رنگ کتانی را زرد کند.

کفش شما باید روشن و تمیز باشد و همیشه نو به نظر برسد.

منبع: روزیاتو


چند معمای تصویری جذاب برای سنجش هوش و قدرت استدلال شما

معماهای تصویری گستره ی توجه ما و توانایی ما در توجه به جزئیات کوچک را افزایش می دهند یا به بیان دیگر توانایی مشاهده را در ما ارتقا می دهند. و اگر این معماهای تصویری با چالش های استدلالی همراه باشند، ترکیب بسیار خوبی برای پرورش ذهن و قدرت استدلال ما از آب درمی آید.

با چند معمای چالش برانگیز همراه باشید. جواب معماها در انتهای مطلب آمده است.

معمای شماره یک

۴ تا از چوب کبریت ها را طوری حذف کنید که فقط ۵ مربع باقی بماند.

معمای تصویری


۲ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که گیلاس بیرون جام قرار بگیرد.معمای شماره دو

معمای شماره سه

۲ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که این حیوان به پشت نگاه کند.

معمای شماره چهار

با اضافه کردن یک چوب کبریت این معادله ی ریاضی را تصحیح کنید.

معمای شماره پنج

۳ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که جهت چنگال های خرچنگ برعکس حالا که رو به بالا است، رو به پایین قرار گیرد.

معمای شماره شش

۳ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که از این شکل مارپیچ ۲ مربع به دست آید.

معمای شماره هفت

این ۳ چوب کبریت را بدون شکستن شان تبدیل به ۶ کنید.

معمای شماره هشت

۴ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که از ۲ مربع فعلی، ۳ مربع به دست آید.

معمای شماره نه

۳ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که ۳ مثلث هم اندازه به دست آید.

معمای شماره ده

با جا به جا کردن یکی از چوب کبریت ها این معادله ی ریاضی را تصحیح کنید.

معمای شماره یازده

۳ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که این شمع تبدیل به یک کلاه شود.

معمای شماره دوازده

با جا به جا کردن ۲ تا چوب کبریت ها از عدد فعلی که ۵۰۰۸ است، بزرگ ترین عدد ممکن را بسازید.

معمای شماره سیزده

۵ تا از چوب کبریت ها را طوری جا به جا کنید که این ترازو به تعادل برسد.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

جواب معمای شماره یک

جواب معمای شماره دو

جواب معمای شماره سه

جواب معمای شماره چهار

جواب معمای شماره پنج


جواب معمای شماره شش

جواب معمای شماره هفت

جواب معمای شماره هشت

جواب معمای شماره نه

جواب معمای شماره ده

جواب معمای شماره یازده

جواب معمای شماره دوازده

جواب معمای شماره سیزده

 

دوربین لایکا M10-R با سنسور فاصله یاب رنگی ۴۰ مگاپیکسلی رونمایی شد

شرکت آلمانی لایکا از تازه ترین دوربین فول فریم سری M10 خود با نام M10-R رونمایی کرد. این دوربین که به یک فاصله یاب ۴۰ مگاپیکسلی مجهز شده به لحاظ ظاهری بسیار شبیه به نسل قبلی خود یعنی M10 و مدل M10-P است. البته لایکا یک دوربین ۴۰ مگاپیکسلی دیگر از همین سری به نام M10 Monochrom دارد که صرفا برای عکاسی سیاه و سفید ساخته شده. M10-R قرار است که تا انتهای این ماه با قیمت ۸۲۹۵ دلار در رنگ های مشکی و نقره ای به بازار عرضه گردد.

 

لایکا M10-R
 

 

لایکا M10-R همان بادی سری M10 را به ارث برده و صفحه نمایش تاچ، اینترفیس، باتری، پردازنده و شاتر آن نیز درست مانند مدل M10-P است با این تفاوت که سنسور به کار رفته در آن محدوده ایزو ۱۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دارد و بنابر ادعای کمپانی سازنده اش برد داینامیک بهتری نسبت به سنسورهای ۲۴ مگاپیکسلی دارد. تازه ترین دوربین فول فریم از سری M10 لایکا فاقد هرگونه قابلیت ضبط ویدیو است هرچند که به وای فای داخلی مجهز شده و با اپلیکیشن موبایل FOTOS لایکا نیز سازگاری دارد.

 

لایکا M10-R
 

 

از جمله معایب لایکا M10-R هم میتوان به نبود امکانات کاربردی از جمله فوکوس خودکار و اکسپوژر خودکار پیشرفته اشاره کرد. اما نگران نباشید بعد از آنکه به سبک خاص عکاسی و فوکوس M10-R عادت کردید می توانید عکس هایی بسیار زیبا با آن از سوژه هایتان بگیرید.

لایکا M10-R با رزولوشن ۴۰.۸۹ مگاپیکسلی خود به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به سایر مدل های خانواده M10 دارد با این حال سرعت آن با M10-P تقریبا یکیست. همچنین در زمان مشاهده عکس ها روی نمایشگر LCD دستگاه یا زوم روی آنها هیچ تاخیری مشاهده نخواهید کرد. اما باید در نظر داشته باشید که عکس های گرفته شده با این محصول حجم بالایی دارند و برای مثال یک عکس JPEG گرفته شده با آن ۱۲ مگابایت فضا اشغال می کند و حجم عکس های DNG RAW هم به تنهایی بالاتر از ۴۰ مگاپیکسل است.

 

لایکا M10-R
 

 

M10-R پنجمین نسخه از سری فاصله یاب های M10 است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون به تدریج معرفی شده اند و آنطور که لایکا گفته M10R بهترین نسخه در میان این سری است.

منبع: دیجیاتو


شناسایی پادتن قدرتمند برای کرونا از طریق شبیه سازی تاج ویروس

مرکز ملی تولید درمان (NCTM) ایستگاه آزمایش مهندسی «دانشگاه ای اند ام تگزاس» در حال تولید شاخک‌های پروتئینی ویروس کرونا برای شناسایی آنتی‌بادی جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

شاخک‌های پروتئینی که تاج کووید-۱۹ را تشکیل می‌دهند، امکان ورود این ویروس به سلول‌های بدن را فراهم می‌کنند، بنابراین ساخت پادتنی که بتواند به این تاج متصل شود و از ورود به سلول‌ها جلوگیری کند، مانع از ابتلا به این بیماری می‌شود.

«Zivko Nikolov»، استاد بخش مهندسی کشاورزی و زیست‌شناسی دانشگاه ای اند ام تگزاس و مدیر NCTM اعلام کرده:

«صدها پادتن برای مبارزه با ویروس در پلاسما وجود دارد و استفاده از نوترکیب شاخک پروتئین سریع‌ترین راه برای شناسایی نمونه‌های درست آن برای مبارزه با ویروس کرونا است.»

به گزارش دانشگاه ای اند ام تگزاس، استراتژی NCTM مشابه با روشی قدیمی مبنی بر استفاده از پلاسمای یک پزشک آمریکایی است که پس از درمان ابولا، پلاسمای خود را در اختیار دیگران قرار داد. پزشکان و دانشمندان موفق به یافتن آنتی‌بادی‌هایی در نمونه خون این فرد شده‌ بودند که می‌توانست ویروس ابولا را شناسایی و از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کند.

 

ویروس کرونا
 

 

تیم NTCM در حال ساخت نسخه‌ای از شاخک‌های پروتئین کووید-۱۹ هستند که می‌تواند برای اندازه‌گیری میزان لازم آنتی‌بادی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مورد استفاده قرار بگیرد. این شاخک‌های پروتئینی در زمان عرضه واکسن نیز مفید خواهد بود. یکی از محققان با نام «Susan Woodard» اعلام کرده:

«علاوه بر غربالگری پلاسما، شاخک پروتئینی برای تشخیص این موضوع که واکنش بدن با تزریق واکسن می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند نیز موردنیاز است. علاوه بر این، توسط شاخک پروتئینی می‌توان فهمید که آنتی‌بادی تا چه زمانی دوام می‌آورد و می‌توان بدون ترس دوباره به زندگی عادی و محل کار بازگشت یا خیر.»

شاخک پروتئینی خالص برای شناسایی قدرت آنتی‌بادی در بیماران بهبودیافته اهمیت بالایی دارد و انتظار می‌رود آنتی‌بادی‌های ساخته شده برای مبارزه با تاج کرونا، مانع از اتصال ویروس به سلول و ورود به آن شود. در هفته‌های گذشته تحقیقاتی منتشر شده که مصونیت بلندمدت در برابر کرونا را زیرسوال برده‌اند، بنابراین شاید تولیدتاج پروتئینی کووید-۱۹ بتواند در این موضوع به دانشمندان کمک کند.

منبع:دیجیاتو


کشف سیاه‌ترین موجودات اقیانوس؛ ۱۶ ماهی که ۹۹.۵ درصد نور را جذب می‌کنند

 

محققین موفق شدند در عمق ۱۸۲ متری از سطح اقیانوس، یکی از سیاه‌ترین موجودات زنده در سراسر جهان را پیدا کنند.

در عمیق‌ترین نقاط اقیانوس، هیچ نوری وجود ندارد؛ تنها موجوداتی هستند که از خود نور مهتابی مانندی ساطع می‌کنند و از این طریق می‌توانند به طعمه‌ها دست یابند. به همین دلیل برخی از دیگر موجودات مجبور هستند خود را با رنگ‌های فوق سیاه استتار نمایند تا امنیت خود را حفظ کنند.

اخیرا محققان موفق به کشف شانزده گونه مشابه ماهی و جاندار دریایی شده‌اند که یا پوستی به رنگ فوق مشکی دارند یا می‌توانند در صورت نیاز، رنگ پوست خود را به سیاه خیلی تیره در بیاورند. به طور متوسط سطح پوست این جانداران تنها ۰.۵ درصد از نورهای دریافت شده را بازتاب می‌دهند، و به همین ترتیب به سختی می‌توان آنها را در عمق اقیانوس مشاهده کرد.

سیاه‌ترین گونه‌ای که یافت شده، یک قلابچه ماهی جدید است که طولی برابر با یک پایه توپ گلف داشته و تقریبا تمام نور تابیده شده به خود جذب می‌کند؛ در حقیقت این جاندار تنها ۰.۰۴ درصد از نورها را بازتاب می‌دهد.

 

 

 

در حالی که مخفی شدن در مقابل شکارچیان دریایی، بهترین غریزه برای این دست از ماهیان به شمار می‌آید، بدون شک شرایط پوستی آنها می‌تواند الهام بخش تکنولوژی‌های خلاقانه‌ای نیز باشد. با تحقیقات در نظر گرفته شده، محققان پیش بینی می‌کنند مطالعات روی این جانداران می‌تواند به توسعه مواد بهتر فوق سیاه منجر شود و در نتیجه پوشش‌های استتار، تلسکوپ‌ها و دوربین‌هایی بهتر طراحی کرد.

تیم تحقیقاتی تحت هدایت «کارن آزبورن» برای مطالعه روی ماهیان سیاه از مجموعه تصاویری که در شرایط نورپردازی ویژه به ثبت رسیده و توسط کامپیوتر مدل‌سازی شده استفاده می‌کند.

بعد از اینکه مدل‌های شبیه سازی شده مورد مطالعه قرار گرفت، محققان متوجه وجود ترکیبی از ملانین در سطح پوستی این ماهیان شدند. ملانین مجموعه رنگدانه‌هایی است که در پوست انسان هم وجود دارد که زیاد یا کم بودن آن دقیقا علت اصلی وجود نژادهای گوناگون به شمار می‌آید.

 

 

 

ملانین در ارگانی به نام ملانوسوم ذخیره می‌شود؛ لایه رویی پوست این ماهی‌ها به طور کامل پوشیده شده از ملانوسوم است که در واقع همین موضوع باعث می‌شود بیش از اندازه سیاه باشند. حتی کوچک‌ترین بازتابی که ممکن است یکی از این ملانوسوم‌ها داشته باشد، توسط دیگر بخش‌های پوست جذب شده و عملا این جانداران را به موجودی کاملا پنهان در عمق تاریک اقیانوس تبدیل می‌کند.

آزبورن در این رابطه توضیح می‌دهد: «معمولا نوری که ممکن است بازتاب داشته باشد محل حضور ماهی را لو می‌دهد. اما همسایگی تعداد زیادی ملانوسوم در این ماهی‌ها باعث می‌شود حتی خود بازتاب‌های نور هم جذب شوند و در واقع جاندار هیچ بازتابی نداشته باشد.»

منبع:دیجیاتو

 
 

تقویت حافظه با 5 روش

فراموش کردن لیست خرید، شماره تماس، مطالب درسی یا تاریخ تولید عزیزان مشکلی است که گریبان گیر بسیاری از ما شده اما با استفاده از چند تکنیک ساده و تقویت حافظه می‌توان حتی همه مطالب را به راحتی به خاطر سپرد.

«Nelson Dellis» که با به خاطر سپردن عدد پی تا ۱۰ هزار رقم و صدها اسم تنها با یکبار شنیدن در مسابقات حافظه چندین بار قهرمان شده، پنج راهکار را معرفی کرده که با دنبال کردن آن ذهنتان مثل مموری گوشی همه چیز را به خاطر می‌سپارد.

۱. با تصویرسازی شروع کنید

نگاهی بر هفت دیوار مرزی تاریخی در دنیا

تداعی معنایی یکی از روش‌های مرسوم در حفظ مطالب است. برای حفظ یک نکته، ارتباطی میان آن و یک تصویر دیگر بیابید چرا که با تصویرسازی، کار به یاد سپردن را برای مغزتان آسان می کنید. توصیه اول Dellis این است که برای به خاطر سپردن مطلبی مثل عجایب هفتگانه جهان، هرکدام از آنها را مثل یک تصویر در ذهن مجسم کنید. برای دیوار بزرگ چین مثلا کافی است یک دیوار را تجسم کرده و اهرام ثلاثه را هم در قالب مثلث تصویرسازی کنید. «Julia Shaw»، استاد کالج لندن و نویسنده کتاب‌هایی در مورد حافظه این تکنیک را بسیار موثر می‌داند. هرچه این تصاویر عجیب‌تر و احساسی‌تر باشند، شانس به خاطر سپردن آنها به خاطر سازوکار خاص بخشی از مغز به نام «آمیگدال» در طولانی مدت بیشتر می‌شود.

۲. تصاویر را جانمایی کنید

مرحله دوم این است که هرکدام از عکس‌ها را در یک مکان آشنا قرار دهید. مثلا Dellis تصاویر عجایب هفتگانه را بدین ترتیب در جاهای مختلف خانه‌اش قرار می‌دهد: تصویر دیوار نشانگر دیوار چین را روی ورودی قرار می‌دهد. در این روش می‌توان تصویر باغ های معلق بابل را هم روی گلخانه یا حیاط خانه تصور کرد.

Dellis اولین کسی نیست که از این تکنیک با نام «کاخ حافظه» استفاده می‌‌کند. این روش به گفته Shaw یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر سپردن ترتیب عناصر مختلف است اما هرچه مجموعه مورد نظر بزرگتر شود باید فضای بیشتری را هم برای آن کنار گذاشت. مثلا Dellis برای حفظ ۱۰ هزار رقم عدد پی آنرا به دسته‌های کوچکتر تقسیم و در کل محله‌ای که ساکن آن است، جانمایی کرده است. این روش باعث می‌شود نقاط دیگری از مغز نظیر occipito-parietal نیز در فرایند حفظ کردن داده‌‌ها درگیر شوند.

۳. توجه کنید

10 راه برای افزایش قدرت ذهنی و هوش هیجانی

به یاد آوردن تصاویر عجایب هفتگانه کار سختی نیست، اما برای حفظ ۱۰ هزار رقم عدد پی انگیزه بیشتری نیاز دارید. Dellis در این رابطه می‌گوید:

«من به خودم این مانترا را می‌گویم: می‌خواهم این را حفظ کنم، می‌خواهم این را حفظ کنم. اگرچه یک مانترای ساده می‌گویم، اما باعث می‌شود روی کارم تمرکز کنم و به من کمک می‌کند که آن‌ها را بهتر حفظ کنم.»

۴. اطلاعات را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید

برای حفظ کردن اعداد بزرگی مانند پی یا توالی طولانی از کارت‌ها، بهتر است آن‌ها را تقسیم کنید. Dellis هر ۵ رقم عدد پی را به یک تصویر تبدیل می‌کند تا آن‌ها را راحت‌تر به یاد آورد:

«کلمات ساده هستند و شما کلمات را می‌بینید و تصویری در ذهنتان نقش می‌بندد. ما سیستمی را توسعه داده‌ایم و یاد گرفته‌ایم که با مشاهده اسم، شماره یا کارت یک عکس برای آن در ذهنمان داریم.»

Dellis پنج رقم اعشاری اول عدد پی را به شکل «سم نیل» با لباس مرد آهنی حفظ کرده و پنج رقم بعدی نیز تصویری از دوستش با لباس امپراتور در فیلم گلادیاتور است.

۵. کار خود را با مرور به پایان ببرید

پس از مرتب کردن تصاویر، باید مطمئن شوید که در ذهن شما ‌می‌مانند. Shaw در این زمینه می‌گوید:

«بیشتر خاطرات به حافظه بلندمدت شما راه پیدا نمی‌کنند و به همین علت تکرار اطلاعات اهمیت بالایی دارد تا از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شوند.»

برای این مرحله راه حل ساده‌ای وجود ندارد و تنها باید تکرار کنید که کار سختی است. Dellis می‌گوید: «برای قهرمان حافظه شدن، من هر روز بسیار سخت تمرین و آن را تبدیل به یک مساله غریزی کرده‌ام.»

منبع:دیجیاتو


صفحات سایت (5)